Meet het Meldteam

"Wij zijn als spin in het web aanspreekpunt voor klanten en collega's"

Aangenaam kennis te maken! Sinds 1 januari heeft Buurtplein een Meldteam. Het Meldteam is een eerste aanspreekpunt voor iedereen die ondersteuning wil op het gebied van: gezondheid, opvoeding, relaties of het aanvragen van een hulpmiddel zoals een traplift, rolstoel of scootmobiel.

Meet het Meldteam

"Wij zijn als spin in het web aanspreekpunt voor klanten en collega's"

Aangenaam kennis te maken! Sinds 1 januari heeft Buurtplein een Meldteam. Het Meldteam is een eerste aanspreekpunt voor iedereen die ondersteuning wil op het gebied van: gezondheid, opvoeding, relaties of het aanvragen van een hulpmiddel zoals een traplift, rolstoel of scootmobiel.

Meet het Meldteam

Het Meldteam biedt hulp of ondersteuning op het gebied van gezondheid, opvoeding, relaties of het aanvragen van een hulpmiddel zoals een traplift, rolstoel of scootmobiel. Inwoners kunnen contact opnemen met het Meldteam per mail, per telefoon of via een contactformulier op de website van Buurtplein. Op deze manier komen er veel vragen en meldingen binnen. José en Bianca werken voor het Meldteam en vertellen je er alles over!

V.l.n.r.: Sara, Bianca, Claudia, Linda, José en Laura

Duizend en één vragen

Wanneer je als inwoner naar Buurtplein belt, krijg je eerst het Telefonisch Informatie Centrum aan de telefoon (TIC). Wanneer je een ondersteunings- of hulpvraag hebt, word je doorverbonden met het Meldteam. "Sinds 1 januari 2018 kun je via Buurtplein ook een maatwerkvoorziening aanvragen volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Deze wet staat in het teken van zorg en ondersteuning en wil jou zo goed mogelijk laten deelnemen aan onze samenleving. Hier krijgen we ook telefoontjes over binnen. De vragen die binnen komen zijn heel divers. Denk aan: ‘De traplift staat stil, dus mevrouw kan niet naar bed.’

'Meneer kan niet meer zelfstandig eten, hier moet iets voor geregeld worden.’ Maar ook: ‘Ik kan mijn huishouden niet meer runnen.’ ‘Ik heb geen structuur in mijn leven, kunnen jullie mij doorverwijzen naar een buurtcoach?’ Dit zijn enkele voorbeelden van de aanvragen die wij dagelijks binnen krijgen," vertelt José. "Onze belangrijkste taak is inwoners goed informeren of doorverwijzen zodat zij zich gehoord voelen en geholpen worden."

Spin in het web

"Als Meldteam werk je veel samen met andere organisaties uit Doetinchem en omgeving om de klant zo snel en goed mogelijk te helpen.

Wij werken bijvoorbeeld samen met Laborijn, Sité, buurtcoaches, jeugd- en gezinswerkers maar: ook consulenten, thuiszorgorganisaties en ergotherapeuten. Je kunt ons wel de spin in het web noemen."

Terugkoppeling

"Als wij niet meteen een antwoord hebben, proberen we wel altijd dezelfde dag nog terug te bellen om even een update te geven. We vertellen dan dat we nog druk bezig zijn met uitzoeken, hier zijn mensen altijd blij mee."

"Wij geven de klant het gevoel dat hij er niet alleen voor staat"

José, consulent Meldteam

"Het is mooi mantelzorgers te kunnen ontlasten"

Bianca, procesondersteuner Meldteam

"Het bieden van een luisterend oor lucht vaak op"

Linda, procesondersteuner Meldteam

Hulp voor de inwoner

Binnen het Meldteam heeft ieder zijn eigen taak. De inwoner krijgt altijd eerst een *consulent aan de telefoon. Zij luisteren, vragen door en geven de gewenste informatie. Als er een afspraak gemaakt moet worden, hulp ingezet moet worden of iemand een eenvoudige vraag heeft, pakken de procesondersteuners dit op. "Ik ben ook één van de procesondersteuners," vertelt Bianca. "Wat mijn werk zo leuk maakt is het feit dat geen dag hetzelfde is. Ik vind het fijn om inwoners te helpen en te adviseren zodat ze weer verder kunnen. Soms kunnen ze dat zelf, met een beetje hulp van hun omgeving of van ons.

Soms kunnen ze dat omdat we bijvoorbeeld een jeugd- en gezinswerker kunnen inschakelen die gaat kijken wat er nodig is in het gezin, of omdat er een **maatwerkvoorziening moet worden ingezet. Daarnaast werk ik ook gewoon heel fijn binnen de organisatie Buurtplein."

Gezamenlijk doel

José knikt instemmend en vertelt: "De contacten die ik met de inwoners heb maar ook met collega’s maken het leuk om elke dag weer te gaan werken. We hebben een gezamenlijk doel: de inwoner helpen. Dat schept een band."

Uitleg

* Consulent - Een deskundige die gaat kijken of er hulp of voorzieningen ingezet gaan worden.

** Maatwerkvoorziening - Als een probleem niet opgelost kan worden met een algemene voorziening zoals schoonmaakhulp of bijvoorbeeld het gebruik van maaltijdservice kan er een maatwerkvoorziening worden ingezet. Voorbeelden hier van zijn: hulpmiddelen zoals rolstoel, scootmobiel, dagbesteding of woningaanpassing zoals een traplift.

Contact met het Meldteam

Heb je een vraag over bijvoorbeeld ondersteuning? Wil je dat er iemand met je meedenkt over opvoeden, gezondheid of je relatie? Wil je een hulpmiddel aanvragen? Dan kun je terecht bij het Meldteam van Buurtplein. Binnen het Meldteam zijn mensen met kennis aan het werk die jou advies en informatie kunnen geven of je kunnen doorverwijzen naar de juiste persoon.


Je kunt het Meldteam bereiken door het contactformulier op de website in te vullen of te bellen naar: 0314-341919.